Nu de energieprijzen hoog zijn, worden consumenten én bedrijven steeds creatiever om hun energiekosten te beperken. Consumenten zetten hun verwarming een graadje lager, trekken een dikke trui aan en korten hun douchetijd in. Ook is de interesse in het zelf opwekken van energie toegenomen, zoals met zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen. Voor bedrijven vormen de energiekosten vaak een belangrijk onderdeel van hun kostprijs. Groen Zon Energie levert de opgewekte zonne-energie sinds 1 januari 2022 aan Agro Energy. Agro Energy heeft veel klanten in de glastuinbouw en de energieadviseurs van Agro Energy denken op allerlei manieren mee hoe hun afnemers hun energiekosten kunnen beperken. Voor het ene bedrijf kan het interessanter zijn om de kasverlichting minder uren te laten branden, terwijl andere kassen wellicht op een iets lagere temperatuur kunnen worden verwarmd. Ook zijn er bedrijven die door hun productieprocessen warmte opwekken en nu naar mogelijkheden zoeken om die warmte om te zetten in energie, zoals met een WKK, een warmtekrachtkoppeling. Hoewel niemand blij is met de hoge energieprijzen en de onzekerheid op de energiemarkt, lijkt er ook een andere kant aan de medaille te zitten. De energiecrisis lijkt ervoor te zorgen dat we willen kijken hoe we de energietransitie kunnen versnellen. Voetballer Johan Cruijff zei het altijd al: ‘Elk nadeel heb zijn voordeel’.